אבחון דידקטי הוא תהליך של זיהוי ומיפוי התנהגויות ואסטרטגיות למידה של התלמיד בכל אחת מיומנויות היסוד. תהליך זה נעשה תוך כדי מפגש דינמי בין מורה לתלמיד (מתוך חוזר מנכ"ל, 1996)
האבחון נועד לכלול הערכה מקיפה של המיומנויות העיקריות הדרושות לילד על מנת להתמודד עם הנדרש ממנו מבחינה לימודית בבית הספר. האבחון מאתר את מוקדי החוזק והחולשה של התלמיד,וכן את הסיבות לקשיים האקדמים שלו. האבחון ממליץ על דרכי התמודדות עם הקשיים תוך בניית תוכנית מותאמת אישית, על פי הממצאים.
באבחון מתמקדים במספר תחומים:
רמת תפקוד של התלמיד במיומנויות יסוד של קריאה,
כמו גם יכולת שפתית כללית, הבנת הנשמע והנקרא.
רמת תפקוד במיומנויות יסוד של כתיבה והבעה
ותפקוד גרפו מוטורי.
רמת תפקוד של התלמיד במיומנויות יסוד בתחום החשבוני.
הערכה של רמת התפקוד בכל הקשור לרכישת שפה זרה (אנגלית)